یکشنبه, ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-10-13
کد خبر: 3323 |
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۹ | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

چالش‌ها و آینده صنعت بیمه در ایران 😎:لطفاً خود را معرفی نمایید و درباره تجربیاتتان در صنعت بیمه توضیح دهید. با سلام خدمت شما و همه خوانندگان محترم، بنده پوریا کرمانشاهی هستم. فعالیت حرفه ای من در صنعت بیمه به عنوان مدیر فروش در یک کارگزاری بیمه شروع و در ادامه به عنوان نماینده و […]

چالش‌ها و آینده صنعت بیمه در ایران

😎:لطفاً خود را معرفی نمایید و درباره تجربیاتتان در صنعت بیمه توضیح دهید.

با سلام خدمت شما و همه خوانندگان محترم، بنده پوریا کرمانشاهی هستم. فعالیت حرفه ای من در صنعت بیمه به عنوان مدیر فروش در یک کارگزاری بیمه شروع و در ادامه به عنوان نماینده و کارگزار مشغول به فعالیت بودم. در حال حاضر عضو موسسه بیمه چارتر و موسس آکادمی بیمه هستم. بنا به علاقه شخصی به موضوع تدریس، در سه دانشگاه مختلف و همچنین صنعت بیمه تدریس داشته ام. دو کتاب به صورت مشترک با عناوین دوره مقدماتی بیمه غیر زندگی موسسه بیمه چارتر و مدیریت ریسک سازمان و مدیریت ریسک کمی در بیمه زندگی را به چاپ رسانده و مشغول ترجمه و تالیف دو کتاب دیگر هستم

🔸️بزرگترین چالش هایی که در مدیریت ریسک سازمانی در صنعت بیمه تجربه کرده اید، چه بوده اند؟

ریسک های زیادی در صنعت بیمه ایران وجود دارد که آسیب های متفاوتی به منابع کشور وارد کرده اند. برخی از این ریسک ها عبارتند از: رقابت شدید در نرخ شکنی، عدم تطابق با استانداردهای بین المللی، تغییرات اقلیمی، نقص در فرهنگ بیمه، قوانین و مقررات نامناسب و تغییرات سلیقه ای و غیرکارشناسی آنها، رشد بی رویه شرکت های بیمه و عدم آگاهی عمومی از بیمه. اگر بخواهم یکی را به عنوان بزرگترین چالش صنعت بیمه انتخاب کنم، نوسانات اقتصادی را به عنوان اصلی ترین مشکل پیش روی این صنعت بیان خواهم کرد. آسیبی که به واسطه افزایش دیه، نرخ بهره و کاهش ارزش پول ملی و به تبع آن عدم تمایل شبکه فروش و بیمه گذاران به بیمه نامه زندگی ایجاد شده، قابل اغماض نیست.

 🔸️چه اقداماتی برای بهبود فرهنگ مدیریت ریسک در سازمان خود انجام داده اید؟

به دلیل عدم تعلق به سازمان خاص و دسترسی به منابع علمی روز دنیا، تصمیم گرفتم با کمک همکاران و پیشکسوتان صنعت بیمه، یک آکادمی بیمه برای آموزش کامل، صحیح و به روز دانش فنی برای تمامی فعالان در این صنعت در هر سطح و جایگاهی را فراهم کنم. اعتقاد شخصی من بر این است که آموزش بخش بزرگی از ریسک های سازمانی را کاهش داده و به ارتقای فرهنگ بیمه منجر خواهد شد.

🔸️نقش تکنولوژی های نوین مانند هوش مصنوعی و کلان داده را در مدیریت ریسک چگونه می بینید؟

هوش مصنوعی و کلان داده ها به صنعت بیمه کمک شایانی خواهد نمود و در اکثر حوزه های موجود، از ارزیابی و اکچوئری تا فروش و خسارت، کیفیت را به شکل قابل توجهی بهبود خواهند داد ولی باید توجه داشت که آسیب ها و چالش های هر تحولی را نیز باید بررسی کرد تا عدم آموزش یا عدم مهارت ما در استفاده از علم نوین، منجر به آسیب هایی مانند درز اطلاعات بیمه گذاران یک شرکت بیمه ای در هند و موارد مشابه دیگر نشود.

🔹چگونه همکاری بین بخشی را برای مدیریت بهتر ریسک ها در شرکت خود تقویت کرده اید؟

با اشاره به پاسخ های قبلی در خصوص نحوه فعالیت فعلی در صنعت بیمه، اقدام به برگزاری دوره های آموزشی و نشست های تخصصی نموده ایم. برای مثال به یک رشته بیمه از منظر ارزیاب خسارت، ارزیاب ریسک، بیمه اتکایی، سیستم ها و ابزارهای فعلی برای فروش پرداخته ایم تا یک فروشنده یا مشاور بیمه از ابتدا تا انتهای مسیر خدمات بیمه را لمس کرده باشد و با نگاهی به مرحله نهایی، یعنی خسارت احتمالی، به بیمه گذار مشاوره داده، ریسک را ارزیابی نموده و شرایط لازم برای مدیریت ریسک را فراهم نماید.

🔸️پیش بینی شما از آینده صنعت بیمه در مواجهه با ریسک های نوظهور چیست؟

بیمه سایبری و بیمه های مهندسی می توانند در آینده نزدیک به سهم بزرگی در پورتفوی صنعت بیمه دست یابند زیرا با رشد تکنولوژی و آنلاین شدن اکثر فرآیندها، ریسک هایی مانند حملات سایبری، از بین رفتن اطلاعات، اختلال در سیستم های عمومی مانند پروازها و … می تواند آبستن خسارت های کلانی باشد. همچنین تنوع ریسک های موجود و عدم پوشش در قالب یک بیمه نامه، تمایل به خرید بیمه های مهندسی مانند بیمه CPI را افزایش خواهد داد.

🔹چه توصیه هایی برای مدیران جدید در صنعت بیمه دارید که به دنبال پیاده سازی ERM هستند؟

آشنایی با مفاهیم و استانداردهای مدیریت ریسک سازمانی و همچنین آموزش مستمر در سطح مدیران، کارشناسان، کارگزاران و نمایندگان به توسعه فرهنگ ریسک، شناسایی و ارزیابی صحیح ریسک ها منجر خواهد شد. هر چند تدوین استراتژی های مدیریت ریسک در شرکت های بیمه بر پایه فناوری های نوین و کلان داده ها و اقدام به نظارت و ارزیابی مستمر لازمه پیاده سازی سیستم ERM در هر شرکت بیمه ای است.

🔸️چگونه با تغییرات مداوم در قوانین و مقررات بیمه مدیریت می کنید؟

همانطور که می دانیم، تغییرات قوانین به عنوان یک تهدید در جدول SWOT ثبت می شود و عموماً خارج از کنترل عموم است. دولت و بیمه مرکزی با ایجاد بستری امن برای فعالیت تمامی ذینفعان صنعت بیمه و کاهش دسترسی سلیقه ای به تغییرات قوانین و آیین نامه ها در دولت های بعدی، می تواند به کاهش این ریسک تا حدودی کمک نماید. برای مثال اخیراً با تغییرات در آیین نامه صلاحیت حرفه ای اقدام به کاهش دخالت دولت در امور شرکت داری نموده است و امیدواریم این روند به سایر موارد مانند آیین نامه نمایندگان و کارگزاران هم سرایت داشته باشد.

🔹تجربه شما در واکنش به یک ریسک غیرمنتظره چیست و چه درس هایی از آن آموخته اید؟

در دنیا دو ریسک غیرمنتظره بزرگ رخ داده که باعث تغییرات زیادی در صنعت بیمه شده است. اولین مورد فاجعه ۱۱ سپتامبر بود که منجر به اصلاحات فراوانی در صنعت هوایی و بیمه های هواپیما شده است و دومین مورد شیوع بیمه کرونا بود که باعث خسارت و تغییرات زیادی در بیمه نامه ها شد. بر اساس بررسی تجربه و عملکرد شرکت های بیمه در سراسر جهان می توانم بیان کنم که چابکی سازمانی و همکاری های بین سازمانی در کاهش اثرات ریسک می تواند به مدیریت بهتر ریسک منجر شود. برای مثال در دوران شیوع کرونا، شرکت های بیمه که سریعاً به تغییرات بازار پاسخ دادند و محصولات جدیدی را با شرایط خاص ایجاد کردند، توانستند سهم بازار خود را حفظ کنند و حتی افزایش دهند. این شرکت ها با توجه به نیازهای جدید مشتریان، از جمله پوشش های مربوط به بیماری های واگیردار، انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان دادند و به سرعت فرآیندهای ادعایی را بهبود بخشیدند. علاوه بر این، همکاری بین سازمانی میان شرکت های بیمه و سایر ذینفعان مانند دولت ها، نهادهای بهداشتی و دیگر مؤسسات مالی نیز در مدیریت این ریسک ها مؤثر بود. به عنوان مثال، ایجاد کارگروه های مشترک برای ارزیابی ریسک های جدید و تبادل اطلاعات و بهترین شیوه ها به شرکت ها کمک کرد تا به سرعت به تغییرات واکنش نشان دهند و استراتژی های مناسبی برای مدیریت ریسک های جدید توسعه دهند.

🔸️چه راهکارهایی را برای بهبود زیرساخت های فناوری در شرکت های بیمه پیشنهاد می کنید؟

راه اندازی فروش آنلاین مستقیم برای تمام رشته های بیمه توسط وب سایت های شرکت های بیمه و تغییر در خدمات ارائه شده توسط نمایندگان اولین راه برای توسعه بیمه در کشور است. با یک بررسی موردی این موضوع را بیشتر شرح می دهم. یک شرکت بیمه معتبر در اروپا به صورت مستقیم بیمه نامه عمر زمانی را از طریق وب سایت خود عرضه می کند و در مرحله آخر با دریافت اطلاعات مشتری او را بر اساس اطلاعات GIS به نزدیکترین نماینده خود به محل مشتری ارجاع می دهد تا فروش را نهایی و امور صدور را انجام دهد. همچنین تغییر در تک محصولی بدون سیستم صدور در صنعت بیمه، منجر به خلاقیت و چابکی بیشتری در سازمان خواهد شد.

منبع خبر ( ) است و پایگاه خبری بیمه 24 در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 3323 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  90004519  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه پایگاه خبری بیمه 24 مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری بیمه 24 در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید